Svenskalektionerna??

Min mamma frågade mig igår vart jag höll hus på svensklektionerna. Hon syftade då på att jag glömmer bokstäver i slutet på ord samt en hel del med kommatecken. Vill bara påpeka att hon inte menade nått av ondo.
Präktig som jag var så kan  jag säga att jag inte skolkat från EN ENDA lektion i hela mitt liv förutom nån friluftsdag coh temadag, så lektion i svenska har jag fått.
Så då kommer jag till min egen slutsats som jag tänkt på JÄTTELÄNGE, jag har  en släng av dyslexi. Men bara väldigt light. Här kommer symptom på den diagnosen: (från vårdguiden)

Symtom

Några kännetecken på dyslexi kan vara:
Att du vid läsning;

  • läser långsamt, trevande eller hackigt         stämmer ej
  • läser snabbt och gissar vad som står         stämmer
  • utelämnar eller läser fel på ord eller ändelser på ord      stämmer delvis
  • lägger till bokstäver så att det blir andra ord, till exempel helt-helst, igen-ingen stämmer ej
  • kastar om bokstäver i ord, till exempel bra-bar, börd-bröd        stämmer delvis
  • vänder på ord, till exempel som-mos, tom-mot.          stämmer ej

Att du när du skriver;

  • är osäker på bokstävers form och ljud                    stämmer
  • utelämnar vokaler eller kastar om konsonanter               stämmer ej
  • utelämnar ändelser                                                                  stämmer massor
  • spegelvänder bokstäver och siffror                                        stämmer ej
  • glömmer prickar och ringar.                                                       stämmer ej

Så där då har jag undersökt mig själv.


Kommentarer
Postat av: lillasyster

De va inte många grejer som egentligen stämmde. Så du har nog en ypperst ypperst liten släng av de. Ingen stor!

2009-02-05 @ 10:35:57
URL: http://ejreviskan.blogg.se/
Postat av: Mange

"Hon syftade då på att jag glömmer bokstäver i slutet på ord.."



Till skillnad från alla andra i norrland menar du? :)



Även jag har nog en liten släng av dyslexi kan jag tänka mig.

2009-02-07 @ 19:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0